Miljöpartiet är ganska ensamma i Sverige med att på ett konsekvent och trovärdigt sätt förespråka en stadsplanering som inte exkluderar alla dom som av olika skäl, frivilligt eller ofrivilligt, väljer bort bilen. Övriga partier tänker oftast ungefär så långt som näsan räcker vilket innebär att man måste lösa problemen efter hand, som dom uppstår. Problemen kan då inte lösas alls, eller dom löses som det oftast blir, med mer bilism. Enda sättet runt detta är att planera staden så att kollektivtrafik är regeln och bilism är undantaget. Här är några måttstockar och tips att tillämpa för politiker på olika orter.
- Anlägg inget köpcentrum som inte är väl anslutet med kollektivtrafik. Om intresse uppstår, se till att kollektivtrafikfrågan är löst först. Om ny trafik behöves - se till att privata intressenter tar del i finansieringen och låt det bli ett vilkor för en ny etablering.
- Se till att nya köpcenter projekteras med kollektivresenärernas bästa för ögonen. Ofta ser man att köpcentret ligger bortom en gigantisk parkeringsplats. Detta leder till att antingen måste bussen göra en omväg över parkeringsplatsen till köpcentret eller så får kollektivresenärer en väldigt lång väg att gå över parkeringen. Gör man tvärt om och lägger köpcentret vid gatan och parkeringen på baksidan så får man en mycket bättre lösning.
- Ungefär samma sak gäller nya bostadsområden.
- Nya köpcenter eller företagsetableringar skall bara tillåtas ett begränsat antal parkeringsplatser. Inledingsvis är det rimligt om 50% av kundunderlaget, respektive anställda, har tillgång till parkeringsplats. I förlängningen skall det räcka med 10%.
Som synes finns det fler verktyg att ta till än dyra och komplicerade vägtullar och trängselavgifter. Tanken att bilen inte är regel måste dock genomsyra all stadsplanering. Ofta hör man att det är då många som ändå inte klara sig utan bilen. Javisst - så är det i dagens Sverige men just därför måste man se till att varje ny projektering som genomförs sätter en bättre standard. Det finns många som inte vill och kan använda bilen och så som städer byggs idag så är dom exkluderade från mycket av det offentliga och privata utbudet.
Förbifart Stockholm blir en valfråga 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar