Att bygga konkurrenskraftig kollektivtrafik

För några år sedan så blev en kompis som bor i Schweiz arton år. Hans finskättade pappa föreslog då att dom skulle cykla till Finland, nåväl cykla genom Tyskland för att ta tåget från Malmö. När dom kom till Malmö upptäckte dom att dom var tvunga att lämna in cykeln som ett paket. I Stockholm skulle dom bara få tillbaka den med en dags fördröjning. Killarna valde att cykla istället.

Schweiz är ett land där man inte bara tar sig till dom flesta ställen med kollektivtrafiken. Inte bara det. Man försöker på många sätt göra det lätt och praktiskt att använda kollektivtrafiken. Man kan peka på följande skillnader mot Sverige:

  1. Köpcenter får inte byggas om dom inte har bra anslutningar.
  2. Biljetter gäller alltid från A till B oavsett trafikutövare. Dvs man kan byta från Tåg till Buss osv beroende på omständigheterna.
  3. Alla trafikutövares resor är sökbara i en gemensam databas. Tidtabellerna är koordinerade.
  4. Det finns inget tvång på sittplatsbiljett, och nästan ingen köper en sådan. Däremot sätts extravagnar in vid skidferier och stora evenemang.
  5. Det finns cykelplatser (normalt begränsat). Medtagande av cykel kostar som en personbiljett.
  6. Man främjar kombi-trafik, tex. samarbete med bilpooler.
  7. Trafiktätheten i rusningstrafik på dubbelspår är upp till 10 tåg i timmen i vardera riktningen. Förseningar är sällsynta.
  8. Där det behövs prioriteras pålitlighet för busstrafiken med separata bussfiler.

SvD: Cykelförbud på tågen får kritik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar