Durschlag i Gotthard ett slag för mer järnväg och färre lastbilar.

Idag har man i Schweiz borrat färdigt det första tunnelröret i den nya järnvägsförbindelsen genom Gotthard. I Schiweiz kan ju som bekannt väljarna godkänna eller förkasta varje riksdagsbeslut. Schweiziska väljare har godkänt projektet för att man därigenom anser att man kan medverka till att forma EU's godstrafik. Politikerna har lovat att när tunneln öppnas så kommer antalet lastbilstranporter genom Schweiziska alper begränsas från 1200 per dag till maximalt 650 per dag. Dessa transporter kommer att säljas på en ny alptransitbörs så att man försäkrar sig om att det verkligen blir detta antal. Lastbilsåkare som blir utan en motorvägsslot kan vid Stationer i Basel och Chiasso ställa sina vagnar på järnvägen. Förhoppningen är väl däremot att gynna järnvägstransporter och att generellt medverka till en omställning i EU från vägtransporter till järnvägstransporter. Det anser man är värt dom 150 miljarder kronor som hela projektet beräknas kosta. Då ingår ytterligare en förbindelse längre västerut i höjd med Bern. Det är värt att nämna att Schweiziska väljare på nittiotalet förkastade ett förslag på att utöka vägtunneln i Gotthard från 2 filer till 4 med ett extra tunnelrör. Man kan se det som ett exempel på progressiv järnvägspolitik mitt i Europa. 

Av döma av den styvmoderliga behandlingen i Svenska medier så missar man det revolutionära i det som händer.

DN: Tunnergenombrott i Schweizisk TV
DN: Genombrott för världens längsta tågtunnel
SVD: Tunnelgenombrott i Schweizisk TV
GP: Tunnelgenombrott i Schweizisk TV

1 kommentar:

Anonym sa...

I mina ögon är detta onekligen en nyhet modell större.

Skicka en kommentar